
Πουριτανισμός, αγνότητα, μη απειλητική θηλυκότητα: Τι μπορεί να σημαίνει η νεά τάση ενάντια στα τατουάζ;
Το 2009, σε ερώτηση γιατί δεν έχει κάνει τατουάζ, η Κιμ Καρντάσιαν απάντησε: «Γλυκιά μου, θα έβαζες αυτοκόλλητο σε μια Bentley;». Δεκαετίες αργότερα, η φράση αναζωπυρώνεται.
Μια σελίδα στο Instagram, η οποία ανακυκλώνει συχνά πυκνά, αυτό που θα λέγαμε επικές στιγμές από τα 90’s και τα zeros, δημοσίευσε πριν μήνες ένα βίντεο του 2009 στο οποίο απεικονίζεται η Κιμ Καρντάσιαν σε μια συνέντευξη με την Γουέντι Γούιλιαμς. Όταν η παρουσιάστρια ρωτά την συνεντευξιαζόμενη γιατί έχει επιλέξει να μην έχει τατουάζ, η επιχειρηματίας απαντά με έναν παράδοξο τρόπο, συγκρίνοντας τον ευατό της με ένα ακριβό αυτοκίνητο.
«Σε αυτή την εμβληματική στιγμή, η Κιμ Καρντάσιαν απαντά στην ερώτηση της Γουέντι Γουίλιαμς σχετικά με το γιατί δεν έχει τατουάζ, λέγοντας: ‘Γλυκιά μου, θα έβαζες αυτοκόλλητο σε μια Bentley;’. Η Κιμ τόνισε ότι εκτιμά ιδιαίτερα την εικόνα και τη φήμη του brand της -συγκρίνοντας τον εαυτό της με ένα πολυτελές αυτοκίνητο για να αναδείξει τα στάνταρ της. Ήταν ένας ευφυής τρόπος για να υποστηρίξει την άποψή της και ταυτόχρονα να αναδείξει την αυτοπεποίθησή της. Η συζήτηση αποτύπωσε άψογα τη δυναμική μεταξύ των δύο, με το χιούμορ της Κιμ και την ειλικρίνεια της Γουέντι να την καθιστούν μια στιγμή που ξεχώρισε στην ποπ κουλτούρα», αναφέρει η δημοσίευση.
View this post on Instagram
Συντηρητισμός;
Δεκαετίες αργότερα, η οπτική της Κιμ Καρντάσιαν, η οποία με τα σημερινά δεδομένα μεταφράζεται σε θεωρίες περί βρώμικου-καθαρού, φυσικού-αφύσικου, ανώτερου-κατώτερου γυναικείου σώματος, διέπει τις σύγχρονες βιομηχανίες οι οποίες έχουν κάνει μια στροφή προς την προώθηση μιας σεμνής, μη απειλητικής θηλυκότητας, η οποία αντανακλάται σε τάσεις όπως η ήσυχη πολυτέλεια, η εμφάνιση της παραδοσιακής συζύγου, της γυναίκας που επιλέγει να απομακρυνθεί από την αγορά εργασίας στηριζόμενη οικονομικά στον σύντροφο της, και τώρα: εκείνη που δεν αλλοιώνει το σώμα της με μελάνι.
Τον τελευταίο καιρό, στην ίδια λογική με την αισθητική του «καθαρού κοριτσιού», το διαδίκτυο κατακλύζεται από νεαρές γυναίκες, οι οποίες χρησιμοποιούν τη φράση της Κιμ Καρντάσιαν για να υποστηρίξουν την επιλογή τους για ένα σώμα χωρίς τατουάζ, μειώνοντας παράλληλα τις γυναίκες που το σώμα τους δεν είναι λευκός καμβάς.
Αυτή η προσέγγιση δεν είναι κάτι το νέο, ειδικά για όσες μεγαλώσαμε στα Βαλκάνια: σίγουρα έχετε στο περιβάλλον σας κάποιο συγγενικό πρόσωπο, το οποίο παρόλο που βλέπετε αραιά και πού, θεωρεί ότι είναι αρμόδιο για να σας πει τι θα κάνετε με το σώμα σας, αν πρέπει να κάνετε piercings και τατουάζ, πάντοτε τονίζοντας ότι η «φυσική ομορφιά δεν συγκρίνεται με τίποτα», κάνοντας παράλληλα ένα κήρυγμα περί αγνότητας και αξιών.
Ωστόσο, η ρητορική ενάντια στα τατουάζ, πλέον φαίνεται να έχει ξεφύγει από τις κατ’ιδίαν άβολες συζητήσεις, και να είναι διάσπαρτη παντού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Watch on TikTok
Αυτη η νέα τάση, φαίνεται να αφορά λιγότερο τον σνομπισμό ενάντια σε ένα σώμα με τατουάζ και περισσότερο τον συντηριτισμό.
Σε αυτό το σημείο όμως, προκύπτει ένα ερώτημα: είναι ικανή αυτή η τάση να επηρεάσει την ιδέα του τατουάζ ως μέσο έκφρασης;
Το tattoo artist Shari Wei, μιλώντας στο περιοδικό Dazed, δήλωσε ότι πιστεύει πως η ρητορική κατά των τατουάζ ευθυγραμμίζεται με την άνοδο της συντηρητικής αισθητικής. «Όταν ήμασταν νεότερ@, το να κάνουμε τατουάζ ήταν ένας τρόπος να ανακαταλάβουμε το σώμα μας- τάσεις όπως το “καθαρό κορίτσι” ή το “old money” μοιάζουν αποστειρωμένες, συνώνυμες με έναν κενό καμβά ή ένα κενό δέρμα. Ίσως οι άνθρωποι θα πρέπει να αναρωτηθούν, γιατί αισθάνονται ότι κάτι έχει λιγότερη αξία όταν είναι ευρέως διαθέσιμο».
Άσπρο-μαύρο;
Τα τατουάζ, είναι μια υπόθεση άκρως προσωπική και με πολλές συνιστώσες: άλλοι αναθεωρούν το τι πρεσβεύουν και επιθυμούν να αποχωριστούν σημάδια που τους θυμίζουν τον παλαιότερο ευατό τους, άλλοι μετανιώνουν για κάποιες βιαστικές DIY επιλογές που έκαναν ενώ βρίσκονταν έγκληστοι στο σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ κάποιοι άλλοι αγκαλιάζουν τα άσχημα τατουάζ καθώς καθρευτίζουν το γκροτέσκο και το ανέπλιδο.
Όπως ανέφερε στο ίδιο Μέσο ο Tim Goergen, ιδιοκτήτης του Gotham Tattoo Removal στο Μπρούκλιν, υπήρξε μια μεγάλη αύξηση στις αφαιρέσεις τατουάζ μετά τη λήξη των αποκλεισμών λόγω πανδημίας. «Πολλοί άνθρωποι παρήγγειλαν μηχανές για τατουάζ από το Amazon και έκαναν τατουάζ ο ένας στον άλλον ή στον εαυτό τους. Αλλά, κατά τα άλλα, βλέπω πολλούς ανθρώπους που θέλουν να εξαφανίσουν παλιά τατουάζ ώστε να μπορέσουν να κάνουν ένα άλλο τατουάζ [στη θέση του] και μερικούς πελάτες που ήθελαν να αφαιρέσουν όλα τα τατουάζ τους επειδή ένιωσαν ότι δεν αντιπροσώπευαν πια αυτό που ήταν».
Ωστόσο, η ρητορική ενάντια στα τατουάζ, δεν ανήκει σε αυτές τις περιπτώσεις. Είμαστε όλοι ελεύθεροι να κάνουμε τατουάζ, να μην κάνουμε ή και να τα εξαφανίσουμε. Η δαιμονοποίση, όμως, τη στιγμή μάλιστα που μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει επιλέξει να ζωγραφίσει το σώμα του, αντικατοπτρίζουν μια στιγμή: τη στροφή προς τη δήθεν φυσική ομορφιά (ακόμα και στις διαδεδομένες πια παρεμβάσεις σε πρόσωπο και σώμα, θεωρείται εντάξει να βάλεις υαλουρονικό ή στήθος αρκεί να φαίνεται φυσικό. Αν δεν είναι, οι σχολιαστές θα σε τιμωρήσουν με πικρόχολα σχόλια όπως «είσαι σαν πάπια») και την αγνότητα, η οποία παραδοσιακά συνδέεται με τον πουριτανισμό.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις