
Μεγάλη έρευνα της MARC: Ποιο είναι το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον για Gen Z, Millennials, Gen X και Boomers στην Ελλάδα
Μεγάλη έρευνα της MARC για την Παπαστράτος χαρτογραφεί και αποκαλύπτει τις απαιτήσεις των εργαζομένων από την αγορά εργασίας.
Τα τελευταία χρόνια η έννοια της καλής επιχείρησης ή καλύτερα, ενός εργοδότη επιλογής, ο οποίος θεωρείται ελκυστικός και περιζήτητος από υποψήφιους εργαζόμενους έχει αλλάξει σημαντικά, μεταβάλλοντας παράλληλα και το «τοπίο» στην αγορά εργασίας. Αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως η εισροή των Millennials και των Gen Zers στον επαγγελματικό στίβο, καθώς και η σταδιακή αλλαγή των προτεραιοτήτων των εργαζομένων, η οποία προέκυψε έχοντας αφήσει ήδη πίσω την τελευταία δεκαετία των πολλαπλών κρίσεων – όπου η ασφάλεια ήταν το #1 κριτήριο – δημιουργώντας νέα δεδομένα.
Πλέον, οι σύγχρονοι επαγγελματίες δεν αναζητούν απλώς μία σταθερή απασχόληση ή έναν ικανοποιητικό μισθό, αλλά ένα περιβάλλον που προάγει την εξέλιξή τους, προσφέροντάς τους μία ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνονται και από την έρευνα που πραγματοποίησε η MARC για λογαριασμό της Παπαστράτος, ρίχνοντας φως στις νέες προτεραιότητες των Ελλήνων εργαζομένων και στα χαρακτηριστικά που θεωρούν καθοριστικά για ένα ιδανικό εργασιακό περιβάλλον.
Όπως ήταν επόμενο, οι χρηματικές απολαβές, η ευελιξία και οι ευκαιρίες εξέλιξης βρίσκονται στο επίκεντρο, ενώ παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στις προτιμήσεις και τις επιλογές κάθε γενιάς, αφού το δείγμα αφορούσε άτομα από 18 έως 65 ετών – το εργασιακό κοινό στη χώρα μας. Τα ευρήματα προσφέρουν μία σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα της τρέχουσας κατάστασης στην ελληνική αγορά εργασίας, ενώ παρέχουν πολύτιμα δεδομένα για τη διαμόρφωση ενός πιο σύγχρονου και βιώσιμου εργασιακού περιβάλλοντος.
Μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αλλαγή προτεραιοτήτων για τους εργαζόμενους
Ένα πολύ θετικό συμπέρασμα που διεξήχθη από την έρευνα είναι πως σήμερα οι Έλληνες απασχολούμενοι παρουσιάζουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό σημαίνει πως είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν την εργασιακή ασφάλεια που τους προσφέρει μία θέση, αναζητώντας καλύτερες αποδοχές ή περισσότερες ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης.
Συγκεκριμένα, ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός (σε ποσοστό 60,5%) διεκδικεί μία καλύτερη ποιότητα ζωής μέσω της εργασίας του, ενώ είναι έτοιμος να απαρνηθεί την ασφάλεια μίας σταθερής θέσης, εφόσον μπορεί να βρει μία καλύτερα αμειβόμενη απασχόληση, με work life balance (69,6%). Παράλληλα, η έννοια της «καλής επιχείρησης» είναι πλέον πολυδιάστατη, καθώς οι εργαζόμενοι αξιολογούν τους εργοδότες βάσει πολλών κριτηρίων, από το εργασιακό περιβάλλον και τη δίκαιη αντιμετώπιση μέχρι την ευελιξία και τις προοπτικές ανάπτυξης.

Λέμε «ναι» σε ένα υβριδικό, μεικτό μοντέλο εργασίας που προσφέρει ευελιξία
Η έρευνα επιβεβαιώνει πως η ευελιξία αποτελεί πλέον απαραίτητο στοιχείο της σύγχρονης εργασίας. Το 53,5% των εργαζομένων επιθυμεί ένα μεικτό μοντέλο που συνδυάζει τηλεργασία και φυσική παρουσία, ενώ η αποκλειστικά δια ζώσης εργασία προτιμάται από το 35%. Οι Gen Z εργαζόμενοι (58,2%) κλίνουν περισσότερο προς την επιλογή ενός ευέλικτου ωραρίου, που καθορίζεται σε συνεργασία με τον εργοδότη τους. Ταυτόχρονα, η πλειονότητα σε κάθε ηλικιακή ομάδα δείχνει διάθεση για συνεργασία με εργαζόμενους όλων των ηλικιών και όχι μόνο με συνομηλίκους, σε ποσοστό 73,5%. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί πως 1 στους 3 εκπροσώπους της Gen Z (32,6%) δηλώνει πως προτιμά να συνεργάζεται με ανθρώπους της ίδιας ηλικίας.
Ποιες είναι οι κυρίαρχες προτιμήσεις εργοδοσίας και επιλογές καριέρας
Ένα πολύ σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας είναι πως οι προτιμήσεις των εργαζόμενων αναδιαμορφώνονται, με τις πολυεθνικές επιχειρήσεις να εξακολουθούν να έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, προσελκύοντας το 54,2% των ερωτηθέντων και με τη Gen Z να εκδηλώνει προτίμηση προς αυτές σε ποσοστό 61,3%. Παράλληλα, η προτίμηση για εργασία στο δημόσιο μειώνεται σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, καθώς μόλις το 30,1% των ερωτηθέντων το θεωρεί ελκυστική επιλογή. Αντίθετα, η αυτοαπασχόληση αποκτά μεγαλύτερη απήχηση, καθώς το 31,7% δηλώνει πως θα προτιμούσε αυτή τη μορφή εργασίας. Σημαντικό είναι, επίσης, το εύρημα πως 8 στους 10 εκπροσώπους (78,7%) της Gen Z θα εξέταζαν το ενδεχόμενο εργασίας στο εξωτερικό, εφόσον θα υπήρχαν καλύτερες συνθήκες απασχόλησης. Στο σύνολο των ερωτηθέντων αυτό το ποσοστό διαμορφώνεται στο 68%.

Πώς ο ρόλος της τεχνολογίας μεταβάλλει την κατάσταση στην αγορά εργασίας
Ένα ακόμη σημείο της έρευνας που παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, είναι οι σκέψεις που εκφράζουν οι εργαζόμενοι, η ανησυχία αλλά και οι προσδοκίες σχετικά με την επίδραση της τεχνολογίας στην εργασία. Το 46,4% θεωρεί πως οι νέες τεχνολογίες θα διευκολύνουν την επαγγελματική καθημερινότητα, ενώ η Gen Z εμφανίζεται η πιο αισιόδοξη γενιά απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη και τις επιπτώσεις της στην αγορά εργασίας. Παρόλα αυτά, το 42,4% των συμμετεχόντων ανησυχεί για πιθανές αρνητικές συνέπειες, όπως η απώλεια θέσεων εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, το 84,3% των ερωτηθέντων δηλώνει διατεθειμένο να εκπαιδευτεί σε νέες τεχνολογίες, ενώ η συνεχής εκπαίδευση και η ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων θεωρούνται κρίσιμοι παράγοντες για το επαγγελματικό μέλλον, με το 71,3% να αναγνωρίζει τη σημασία της δια βίου μάθησης.
Συνοψίζοντας τις επιμέρους προτεραιότητες της κάθε γενιάς, η Gen Z (έως 27 ετών), προτάσσει την ποιότητα εργασίας (απολαβές-συνθήκες) σε ποσοστό 73%, οι Millennials (28 έως 43 ετών) την αμοιβή και την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η Gen X (44 έως 59 ετών) προκρίνει την εργασιακή ασφάλεια και οι Boomers (60 έως 65 ετών) την αξιοκρατία-αναγνώριση και την επιβράβευση των προσπαθειών τους.
Στο πλαίσιο της έρευνας, ο Γενικός Διευθυντής Επικοινωνίας και Βιωσιμότητας της Παπαστράτος, Θέμης Χασιώτης, δήλωσε: «Η εικόνα της εργασίας στην Ελλάδα αλλάζει. Οι εργαζόμενοι πλέον δεν αναζητούν απλώς μία σταθερή δουλειά, αλλά ένα περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους για ανάπτυξη, ισορροπία και ουσιαστική αναγνώριση της προσπάθειάς τους. Η ευελιξία έχει αναδειχθεί ως βασικό στοιχείο του σύγχρονου εργασιακού τοπίου, ενώ η τεχνολογία, παρά τις προκλήσεις της, φαίνεται να ενισχύει την αυτοπεποίθηση των νέων εργαζόμενων. Οι επιχειρήσεις που θα προσαρμοστούν σε αυτές τις νέες απαιτήσεις, θα είναι και εκείνες που θα προσελκύσουν το πιο αξιόλογο τμήμα του ανθρώπινου δυναμικού. Στην Παπαστράτος, κατανοούμε αυτή την αλλαγή και συνεχίζουμε να επενδύουμε σε ένα εργασιακό περιβάλλον, το οποίο προωθεί με πράξεις την εξέλιξη, την καινοτομία και την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής».

Η Παπαστράτος, μέσα από αυτήν την πρωτοβουλία, συμβάλλει ενεργά στο διάλογο για το μέλλον της εργασίας στην Ελλάδα, προσφέροντας δεδομένα που μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους ίδιους τους εργαζόμενους. Το εργασιακό τοπίο μετασχηματίζεται και οι επιχειρήσεις που θα κατανοήσουν τις νέες ανάγκες των εργαζόμενων θα έχουν προβάδισμα στη δημιουργία ενός βιώσιμου και παραγωγικού εργασιακού περιβάλλοντος.
Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα εδώ.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις