
Μάστιγα τα εγκαταλελειμμένα οχήματα στους δρόμους
Έντονο πρόβλημα στους δήμους από τα δεκάδες εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που παραμένουν στους δρόμους - Τι προβλέπει η νομοθεσία
Μια βόλτα στο Παγκράτι, τον Αγιο Παύλο, το Μεταξουργείο αλλά και την Κυψέλη είναι αρκετή για να διαπιστώσει κανείς το μέγεθος του προβλήματος που έχει αρχίσει να επηρεάζει έντονα την καθημερινότητα στην πόλη: δεκάδες αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες παρατημένα για εβδομάδες στην άκρη του δρόμου, με κολλημένα στα τζάμια τους ειδοποιητήρια για την έγκαιρη απομάκρυνσή τους.
Η άρση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων γίνεται μετά την παρέλευση 45 ημερών από την επικόλληση του ειδικού αυτοκόλλητου
Σχεδόν 1.000 εγκαταλελειμμένα οχήματα αναγκάστηκε το 2024 να απομακρύνει από τους δρόμους η Διεύθυνση Καθαριότητας – Ανακύκλωσης του Δήμου Αθηναίων, αριθμός αυξημένος κατά 24,1% συγκριτικά με το 2023. Μάλιστα, η 6η Δημοτική Κοινότητα κατείχε τα… πρωτεία, με 200 άρσεις. Ενώ τους δύο πρώτους μήνες του 2025 έχουν «σηκωθεί» 151 οχήματα.
Σύμφωνα με την αντιδήμαρχο Καθαριότητας και Ανακύκλωσης Ρωξάνη Μπέη, ακόμη μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα με τα δίκυκλα. Συνολικά 211 μηχανές απομάκρυνε ο Δήμος το 2024 και σχεδόν 50 τους δύο πρώτους μήνες του 2025. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» η Ρ. Μπέη, πάνω από 1.000 εγκαταλελειμμένα δίκυκλα είναι εντοπισμένα στους δρόμους. «Αυτή τη στιγμή, σε αποθήκη έχουμε 1.600 μηχανάκια και βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία για να ενοικιαστεί κι άλλη αποθήκη καθώς δεν μας φτάνουν οι χώροι».
Υπενθυμίζεται πως, βάσει της νομοθεσίας, άρση των εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων πραγματοποιείται αφού πρώτα εντοπιστούν και καταγραφούν με την επικόλληση του ειδικού αυτοκόλλητου/ειδοποίησης προς τον ιδιοκτήτη μετά την παρέλευση 90 ημερών στη θέση εντοπισμού. Στη συνέχεια θα πρέπει να βρεθεί ο ιδιοκτήτης μέσω του υπουργείου Μεταφορών, με ταυτόχρονη ενημέρωση του υπουργείου Οικονομικών και των υπηρεσιών Ασφαλείας. Τέλος, αφού γίνει αποστολή συστημένης ειδοποίησης στον ιδιοκτήτη, γίνεται η άρση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων μετά την παρέλευση 45 ημερών από την επικόλληση του ειδικού αυτοκόλλητου/ειδοποίησης προς τον ιδιοκτήτη, εφόσον βρίσκονται στην ίδια θέση κατά τον εντοπισμό και την καταγραφή τους.
Θέμα νοοτροπίας είναι η εγκατάλειψη των οχημάτων και των δικύκλων, σύμφωνα με την κυρία Μπέη, η οποία περιγράφει ακόμη κι… εκμετάλλευση του νόμου από κάποιους. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, για παράδειγμα στην περιοχή του Νέου Κόσμου, όπου υπάρχουν πολλά συνεργεία και μάντρες, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να μετακινούν κατά 2-3 μέτρα τα οχήματα, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση της συμμόρφωσης για απομάκρυνση του οχήματος.
«Σε ορισμένες περιπτώσεις, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που οφείλουμε να ακολουθούμε αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρονοβόρο και δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες περιβαλλοντικές πρακτικές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διαχείριση συγκεκριμένων αντικειμένων, όπως τα μηχανάκια και τα υλικά, τα οποία, σύμφωνα με τη νομοθεσία, αντιμετωπίζονται ως δημόσια υλικά αντί για απόβλητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι ΟΤΑ να υποχρεώνονται να τα παραδίδουν σε αρμόδια υπηρεσία της ΑΑΔΕ, αντί να προχωρούν άμεσα στη διαδικασία ανακύκλωσής τους», σημειώνει η αντιδήμαρχος.
Στη Θεσσαλονίκη
Κι αν κανείς θεωρήσει πως αυτό είναι πρόβλημα μόνο της Αθήνας, τον διαψεύδει η εικόνα από τους δρόμους των άλλων ελληνικών πόλεων. Μόνο το 2024, ο Δήμος Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε ελέγχους σε 1.233 οχήματα, εκ των οποίων 573 επισημάνθηκαν ως εγκαταλελειμμένα και 172 ανακυκλώθηκαν.
Στους πρώτους δύο μήνες του 2025, δε, απομακρύνθηκαν συνολικά 142 οχήματα, εκ των οποίων 86 αυτοκίνητα και 56 δίκυκλα και φορτηγά κάτω των 3,5 τόνων. Μέσα στο 2025 σχεδιάζεται η απομάκρυνση περίπου 700 εγκαταλελειμμένων οχημάτων, με στόχο την απελευθέρωση αντίστοιχου αριθμού θέσεων στάθμευσης.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις