Σάββατο 22 Μαρτίου 2025
weather-icon 14o
To πολεμικό πλοίο των ΗΠΑ που αποκαλύπτει ότι είναι πολύ μπροστά η… Κίνα

To πολεμικό πλοίο των ΗΠΑ που αποκαλύπτει ότι είναι πολύ μπροστά η… Κίνα

Όταν ένα πλοίο όσο καλό και αν είναι χρειάζεται έως και... 10 χρόνια τότε οι ΗΠΑ έχουν χάσει ήδη τη μάχη από τα... «αποδυτήρια»

Ενώ στην Ευρώπη ο εξοπλιστικός παροξυσμός ανοίγει την όρεξη για όλο και περισσότερα όπλα, ωστόσο, σχεδόν κανείς δεν θέλει να αγοράσει «σιδερένια τείχη» από τις ΗΠΑ: Ένα made in USA πλοίο κοστίζει ενώ η κατασκευή του υποφέρει από παθογένειες «failure to deliver», -δηλαδή αργεί να παραδοθεί- όντας κατασκευασμένο σε ναυπηγεία με εξοπλισμό… προ Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.

Για του λόγου το αληθές, η πρόσφατη κατασκευή της αμερικανικής υπερφρεγάτας USS Constellation συνοψίζει όλες τις «ασθένειες» που ταλαιπωρούν την αμερικανική αμυντική ναυπηγική, καθιστώντας πλέον τους κινέζους πρωτοποριακούς.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της The Wall Street Journal, η αργή παραγωγή και το πρόσθετο κόστος του Constellation εξηγούν γιατί σχεδόν κανείς δεν θέλει να αγοράσει νέα αμερικανικά πολεμικά πλοία, ακόμα κι όταν οι σύμμαχοι των ΗΠΑ ζητάνε αμερικανική όπλα, εκτός πλοίων.

Εφοδιασμένο με όπλα υψηλής τεχνολογίας για την προστασία από εχθρικά υποβρύχια, πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, το USS Constellation αναμενόταν να είναι έτοιμο για ανοιχτή θάλασσα το 2026. Αυτό συνέβη επειδή οι ΗΠΑ επέλεξαν ένα δοκιμασμένο σχέδιο από την ιταλική ναυπηγική εταιρεία Fincantieri σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί η διαδικασία.

Η κατασκευή της φρεγάτας ξεκίνησε στα μέσα του 2022 και μετά από περισσότερα από 2½ χρόνια, έχει κατασκευαστεί μόνο κατά 10%

Ωστόσο, όπως αναφέρει το αμερικανικό δημοσίευμα, όταν άρχισε να επεμβαίνει το Αμεριακνικό Πεντάγωνο, η διαδικασία πήγαινε με ρυθμούς «χελώνας».

Μεταξύ των προσαρμογών που επέβαλε ήταν ότι το κύτος επιμηκύνθηκε κατά 24 πόδια για να δεχτεί μεγαλύτερες γεννήτριες και αναδιαμορφώθηκε εν μέρει επειδή ο σχεδιασμός βασίστηκε στις σχετικά καλές συνθήκες στη Μεσόγειο και η προπέλα άλλαξε για καλύτερη ακουστική απόδοση.

Το αποτέλεσμα ήταν να καθυστερήσει τραγικά η κατασκευή του πλοίου.

Είναι τρομακτικά, αλλά ακριβά

«Όπως σχεδόν όλα τα άλλα πλοία του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ, το Constellation είναι ήδη χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα και υπερβαίνει τον προϋπολογισμό κατά εκατομμύρια. Η κατασκευή ξεκίνησε στα μέσα του 2022 και μετά από περισσότερα από 2½ χρόνια, το έργο έχει ολοκληρωθεί μόνο κατά 10%, σύμφωνα με ένα άτομο που γνωρίζει το χρονοδιάγραμμα» αναφέρει το δημοσίευμα.

Με αυτόν τον ρυθμό, λέει το δημοσίευμα, συμπεριλαμβανομένων των δύο ετών σχεδιασμού πριν από την έναρξη της ναυπήγησης, το πλοίο θα ολοκληρωθεί σε συνολικά εννέα χρόνια – περίπου το διπλάσιο από όσο χρειάστηκε ένα ιταλικό ναυπηγείο για να ναυπηγήσει τα πλοία στα οποία βασίζεται.

«Τα αμερικανικά πλοία είναι τρομακτικά όπλα πολέμου… αλλά είναι ακριβά στην κατασκευή τους και επίσης ακριβά στη λειτουργία τους», είπε ο Τζέρεμι Κιντ, πρώην αντιναύαρχος στο Βασιλικό Ναυτικό της Βρετανίας που είχε υπό τη διοίκηση αμερικανικά πλοία σε κοινές ασκήσεις.

Το Constellation, το πρώτο σε αυτό που αναμένεται να κατασκευαστεί περίπου 20, προβλέπεται να κοστίσει τουλάχιστον 600 εκατομμύρια δολάρια περισσότερο από την αρχική του εκτίμηση για 1,3 δισ.

Η εφημερίδα υπογραμμίζει πως πρόκειται για ένα οξύ πρόβλημα, τη στιγμή που η παγκόσμια τάξη πραγμάτων αλλάζει γρήγορα και το Πεντάγωνο προετοιμάζεται για μια πιθανή σύγκρουση στην Ασία που οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα διεξαχθεί σε μεγάλο βαθμό στις θάλασσες.

Τρομερός ανταγωνισμός

Μπορεί να αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήαμτα και τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη και ορισμένα πυραυλικά συστήματα, ωστόσο δεν αντιμετωπίζουν τον μεγάλο ανταγωνισμό που έχει η αμερικανική ναυπηγική.

Η Κίνα πριν από χρόνια ξεπέρασε τις ΗΠΑ κάνοντας τα ναυτικά σκάφη ταχύτερα και με λιγότερα χρήματα, λέει η The Wall Street Journal, επικαλούμενη τον ειδικό αναλυτή Τομ Σούγκαρτ. Από το 2014 έως το 2023, το ναυτικό της Κίνας καθέλκυσε 157 πλοία ενώ οι ΗΠΑ μόλις 67. Ο κινεζικός στόλος είναι πλέον ο μεγαλύτερος στον κόσμο, αν και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ λέει ότι η ποιότητα των πλοίων του είναι ακόμα καλύτερη.

Οι περισσότερες χώρες είναι πιο γρήγορες στην κατασκευή πλοίων. Από τις 20 διαφορετικές φρεγάτες που κατασκευάστηκαν πρόσφατα ή πρόκειται να ολοκληρωθούν σύντομα σε 10 διαφορετικές χώρες, όλες εκτός από μία κατασκευάστηκαν ή θα κατασκευαστούν σε λιγότερο χρόνο από τον Constellation των ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση της Wall Street Journal.

«Κάθε καθυστέρηση ναυπήγησης, κάθε καθυστέρηση συντήρησης και κάθε αναποτελεσματικότητα είναι ένα άνοιγμα για τους αντιπάλους μας να αμφισβητήσουν την [ναυτική] κυριαρχία μας», είπε στη Γερουσία ο Τζον Φέλαν, υποψήφιος του Τραμπ για Υπουργός Ναυτικού.

Αλλά η ναυπηγική ναυπηγική των ΗΠΑ έχει μείνει πίσω σε ορισμένες βασικές μετρήσεις. Στη δεκαετία του 2000, τα επιθετικά υποβρύχια που χρειάζονταν έξι χρόνια για να κατασκευαστούν τώρα χρειάζονται εννέα και τα αεροπλανοφόρα που χρειάζονταν οκτώ χρόνια τώρα χρειάζονται 11, σύμφωνα με το Γραφείο του Κονγκρέσου για τον Προϋπολογισμό (CBO).

Οι καθυστερήσεις έχουν συμβάλει ουσιαστικά σε τεράστιες υπερβάσεις κόστους, μόνο το 1/3 των οποίων μπορεί να αποδοθεί στον πληθωρισμό της ναυπηγικής βιομηχανίας, ανέφερε η CBO.

Ναυπηγεία με προπολεμικό εξοπλισμό

Ο κλάδος αντιμετωπίζει μυριάδες προκλήσεις, υπογραμμίζει το δημοσίευμα, συμπεριλαμβανομένου του υψηλού κόστους χάλυβα που θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω εν μέσω ενός συνεχιζόμενου εμπορικού πολέμου. Οι ΗΠΑ στερούνται επίσης εμπορικής ναυπηγικής βιομηχανίας, πράγμα που σημαίνει ότι τα στρατιωτικά πλοία δεν μπορούν να μοιράζονται αλυσίδες εφοδιασμού για πολλά από τα ίδια ή παρόμοια εξαρτήματα ή για πρώτες ύλες ή εργάτες.

Τα ναυπηγεία τα φέρνουν βόλτα με γηρασμένο εξοπλισμό -που μερικές φορές χρονολογείται πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι αναλυτές της McKinsey σε μια πρόσφατη έκθεση για τα ναυπηγεία των ΗΠΑ βρήκαν εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένων μηχανών χύτευσης μετάλλων, γερανών και συστημάτων μεταφοράς, που ήταν παλιό δεκαετίες, μερικοί από τους οποίους έφτασαν πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η έκθεση ανέφερε ότι ο εξοπλισμός χάλασε, προκαλώντας καθυστερήσεις στα συμβόλαια. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ήταν τόσο παλιό που τα ανταλλακτικά έπρεπε να κατασκευαστούν από την αρχή επειδή δεν ήταν πλέον διαθέσιμα στο εμπόριο.

Επίσης, υπάρχουν ελλείψεις εργατικού δυναμικού, ειδικά στα επαγγέλματα ειδικευμένων, που επιδεινώνονται από την σχεδόν πλήρη απαγόρευση ξένων εργατών για στρατιωτική ναυπηγική που δεν υπάρχει στις περισσότερες άλλες χώρες.

Η κακή συνήθεια του Πενταγώνου

Το χειρότερο, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, είναι η τάση του Πενταγώνου για ανάμειξη σε σχέδια.

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει κάνει τόσες πολλές αλλαγές στον Constellation που ένα πλοίο που υποτίθεται ότι μοιράζεται το 85% του σχεδιασμού της ιταλικής μητρικής του έχει τώρα μόλις 15% κοινά, σύμφωνα με τον Eric Labs, ανώτερο αναλυτή για Ναυτικές Δυνάμεις και Όπλα στο Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου.

«Έχουμε μια ακόρεστη ζήτηση για ικανότητες κατά καιρούς… και βαλθήκαμε να λέμε στοπ», είπε σε ακρόαση στο Κογκρέσο ο Brett Seidle, υψηλόβαθμο στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 22 Μαρτίου 2025
Απόρρητο