Σάββατο 12 Απριλίου 2025
03:03
weather-icon 12o
Το πρώτο θύμα του εμπορικού πολέμου του Τραμπ βρίσκεται στην ίδια του τη χώρα

Το πρώτο θύμα του εμπορικού πολέμου του Τραμπ βρίσκεται στην ίδια του τη χώρα

Η αυτοκινητοβιομηχανία, που στηρίζει μία στις 10 θέσεις εργασίας στην εν λόγω πολιτεία των ΗΠΑ, βρίσκεται σε θέση μάχης για να αναχαιτίσει τις χειρότερες επιπτώσεις των δασμών του Ντόναλντ Τραμπ

Αν ο εμπορικός πόλεμος του Ντόναλντ Τραμπ έχει ένα φυσικό πεδίο μάχης, αυτό είναι το Μίσιγκαν των ΗΠΑ, όπου οι εταιρείες και οι εργαζόμενοι αισθάνονται ήδη την αρχή μιας επίθεσης, η οποία θα μπορούσε να ανοίξει μια τρύπα στην οικονομία της αμερικανικής πολιτείας.

Σχεδόν το 20% της οικονομίας συνδέεται με την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία εξαρτάται όλο και περισσότερο από εξαρτήματα και οχήματα από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα – εισαγωγές που ο Τραμπ χτύπησε με τους δασμούς τις τελευταίες εβδομάδες.

Αυτό το εμπόριο έχει γίνει τόσο μεγάλο που το Μίσιγκαν κατατάσσεται πέμπτο στη χώρα με βάση το μέγεθος των εισαγωγών και των εξαγωγών του, παρόλο που η συνολική οικονομία του βρίσκεται στην 14η θέση στις ΗΠΑ.

Στο Μίσιγκαν, όμως, παράγεται σχεδόν το 19% του συνόλου της παραγωγής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πολιτεία της χώρας.

Άρχισαν οι… «προσωρινές» απολύσεις

Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ντιτρόιτ βρίσκονται σε θέση μάχης. Συγκεντρώνουν αποθέματα εισαγόμενων εξαρτημάτων, παλεύουν με τους προμηθευτές για τις αυξήσεις των τιμών και δημιουργούν αίθουσες «πολέμου», για να βρουν τρόπους να μειώσουν το κόστος.

Οι εργαζόμενοι στα μεγαλύτερα εργοστάσια αυτοκινήτων της πολιτείας σφίγγουν επίσης το ζωνάρι τους, σε περίπτωση που οι δασμοί φέρουν απολύσεις προκαλώντας αύξηση των τιμών των οχημάτων και μείωση της ζήτησης.

Ορισμένες πρώτες κινήσεις έχουν επιτείνει την ανησυχία τους. Λίγες ώρες αφότου τέθηκαν σε ισχύ οι τελευταίοι δασμοί την περασμένη εβδομάδα, η μητρική εταιρεία Jeep Stellantis απέλυσε… «προσωρινά» περίπου 900 εργαζόμενους στο Μίσιγκαν και την Ιντιάνα, που προμηθεύουν εξαρτήματα σε εργοστάσια στον Καναδά και το Μεξικό, τα οποία η εταιρεία έθεσε σε αδράνεια την ίδια στιγμή, όπως γράφει η αμερικανική Wall Street Journal.

Έρχεται «Τσερνομπίλ» στην αυτοκινητοβιομηχανία

Ένα στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας στις αρχές της περασμένης εβδομάδας προέβλεψε «Τσερνομπίλ», αν οι δασμοί – αντίποινα στον εμπορικό πόλεμο του Τραμπ πλήξουν ευρέως τα εισαγόμενα ανταλλακτικά, κάτι που είναι προγραμματισμένο να γίνει τον επόμενο μήνα. Στελέχη της βιομηχανίας και αναλυτές δήλωσαν αργότερα ότι αυτό που περιέγραψε η κυβέρνηση την Τετάρτη ήταν χειρότερο από ό,τι περίμεναν.

Ορισμένες φωνές, όπως το συνδικάτο United Auto Workers με έδρα το Ντιτρόιτ, υποστηρίζουν πως η αναστάτωση θα αξίζει τον κόπο μακροπρόθεσμα, αν οι δασμοί κάνουν αυτό που έχει υποσχεθεί ο Τραμπ: να επεκτείνουν την αμερικανική μεταποίηση και να ξεπεράσουν τη μεταφορά των θέσεων εργασίας στο εξωτερικό, που αποδεκάτισε πολλές κοινότητες στο Μίσιγκαν και όχι μόνο.

Προς το παρόν, όμως, οι εισφορές στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου και στα αγαθά από την Κίνα, που τέθηκαν σε ισχύ τον Μάρτιο, αρχίζουν να «δαγκώνουν» τους κατασκευαστές του Μίσιγκαν. Πρόσθετοι δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων και άλλων αγαθών έχουν επίσης αρχίσει να «τσιμπάνε» τις τελευταίες ημέρες.

Προσπαθούν να πείσουν τους πολίτες για τις νέες τιμές – «φωτιά»

Στα περίχωρα του Ντιτρόιτ, ο κατασκευαστής ανταλλακτικών αυτοκινήτων Luxit προσπαθούσε να αντιμετωπίσει τους επιπλέον δασμούς 20% που επέβαλε ο Τραμπ στις κινεζικές εισαγωγές, όταν έμαθε ότι ο πρόεδρος αύξησε τους δασμούς στο 54%.

Το πρόσθετο κόστος ωθεί τη Luxit, η οποία βασίζεται σε κινεζικές εισαγωγές για την κατασκευή ορισμένων ηλεκτρικών και άλλων εξαρτημάτων, να αρχίσει να μεταφέρει μια γραμμή παραγωγής από την Κίνα σε ένα δικό της εργοστάσιο στο Τενεσί και να εξετάσει το ενδεχόμενο μεταφοράς άλλης παραγωγής στο Μίσιγκαν, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Stephane Vedie. Η γραμμή που μεταφέρεται στο Τενεσί απασχολεί οκτώ άτομα στην Κίνα, αλλά θα απασχολεί μόνο δύο στο Τενεσί, επειδή ο εξοπλισμός θα είναι πιο αυτοματοποιημένος. Η μεταφορά της παραγωγής στο Μίσιγκαν θα δημιουργούσε περίπου 10 θέσεις εργασίας.

Εν τω μεταξύ, ο Vedie και οι συνεργάτες του είναι νυχθημερόν «στα τηλέφωνα», για να πείσουν τους πελάτες της Luxit από την αυτοκινητοβιομηχανία να πληρώσουν περισσότερα.

Αυτό, επίσης, έχει ένα κόστος. «Την ώρα που μιλάω για να πείσω τους πελάτες μας να δεχτούν τις αυξήσεις των τιμών, δεν μιλάω μαζί τους για νέες επιχειρήσεις, για ανάπτυξη…», εξήγησε ο ίδιος σκυθρωπά.

Ο πόλεμος του Τραμπ βλάπτει σοβαρά την αμερικανική οικονομία

Η Mary Buchzeiger, διευθύνουσα σύμβουλος της Lucerne International, ενός άλλου τοπικού προμηθευτή αυτοκινήτων, μιλάει επίσης με τους πελάτες της για την ανάγκη της να αυξήσει τις τιμές, λόγω των νέων δασμών της Κίνας. Περίπου το 80% των μεντεσέδων αυτοκινήτων και άλλων εξαρτημάτων που πωλεί η Lucerne κατασκευάζονται στην Κίνα.

«Δεν υπάρχει περίπτωση να μπορέσουμε να απορροφήσουμε αυτούς τους δασμούς. Δεν έχω 20% περιθώριο κέρδους για να δώσω», ανέφερε η Buchzeiger, η οποία είναι ιδιοκτήτρια της εταιρείας που απασχολεί 25 άτομα.

Ο νέος δασμός 25% στο εισαγόμενο αλουμίνιο ανατρέπει επίσης τις προσπάθειές της να κατασκευάσει ένα νέο εργοστάσιο στις ΗΠΑ, για να σφυρηλατήσει το μέταλλο σε έμβολα και άλλα εξαρτήματα. Προσπαθεί να βρει εξωτερική χρηματοδότηση για το έργο και βρίσκεται κοντά στην επιλογή μιας τοποθεσίας στις μεσοδυτικές πολιτείες για το εργοστάσιο – ιδανικά στο Μίσιγκαν. Αλλά οι δασμοί καθυστερούν τις συνομιλίες, επειδή κανείς δεν είναι σίγουρος για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως λέει.

Οι προβλέψεις για τον κλάδο είναι δυσοίωνες. Η Anderson Economic Group, μια εταιρεία συμβούλων του Μίσιγκαν, εκτιμά ότι οι δασμοί θα προσθέσουν 2.500 έως 12.000 δολάρια στην τιμή πολλών νέων αυτοκινήτων και έως και 20.000 δολάρια για τις εισαγωγές πολυτελείας. Αυτό θα κάνει τα νέα οχήματα ακόμη πιο απλησίαστα για τους Αμερικανούς καταναλωτές, που ήδη αγωνίζονται να πληρώσουν με τις μέσες τιμές, οι οποίες περίπου στα 48.000 δολάρια (43.900 ευρώ).

«Αυτό θα έχει δραματικές αρνητικές επιπτώσεις στις πωλήσεις αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες και θα υπάρξουν διακοπές παραγωγής», προειδοποίησε ο Πάτρικ Άντερσον, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Το επίκεντρο των απωλειών θέσεων εργασίας λόγω αυτών των δασμών βρίσκεται κάπου μεταξύ του Ντιτρόιτ, του Μίσιγκαν και του Ουίνδσορ του Καναδά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Απειλή και για τον γεωργικό τομέα – Πτώση στο λιανεμπόριο

Και δεν διακυβεύονται μόνο οι θέσεις εργασίας στην παραγωγή. Η αυτοκινητοβιομηχανία παρέχει μερικές από τις πιο προσοδοφόρες θέσεις εργασίας σχεδιαστών και μηχανικών στο Μίσιγκαν και συμβάλλει στη χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων στα πανεπιστήμια της πολιτείας.

Κάθε θέση σε ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων υποστηρίζει επίσης τρεις επιπλέον θέσεις εργασίας, που εξαρτώνται από το αν οι εργαζόμενοι στα αυτοκίνητα τρώνε έξω, ψωνίζουν ρούχα ή αγοράζουν σπίτι.

Οι δασμοί του Τραμπ αποτελούν επίσης απειλή για τον γεωργικό τομέα του Μίσιγκαν, ο οποίος κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων στις ΗΠΑ στην παραγωγή βύσσινων, σπαραγγιών και κολοκυθιών, καθώς και για την εκκολαπτόμενη τεχνολογική βιομηχανία της πολιτείας, η οποία επικεντρώνεται στην παραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών και άλλων οχημάτων με μπαταρία.

Παράλληλα, η λιανική δραστηριότητα στο Μίσιγκαν σημείωσε πτώση τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, σε μια ένδειξη ότι οι καταναλωτές ανησυχούν για την οικονομία. Η πτώση «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι λιανοπωλητές αισθάνονται βαθιά τις επιπτώσεις της τρέχουσας οικονομικής αβεβαιότητας», δήλωσε ο William J. Hallan, πρόεδρος της Ένωσης Λιανοπωλητών του Μίσιγκαν.

Να σημειωθεί ότι οι δασμοί αποτελούν το τελευταίο πλήγμα στη βάση εφοδιασμού αυτοκινήτων, η οποία έχει δεχθεί πολλαπλά πλήγματα τα τελευταία χρόνια από τα πανδημικά λουκέτα των εργοστασίων, την έλλειψη τσιπ υπολογιστών το 2021-22 και την απεργία των UAW το 2023. Όπως λέει και η CEO της Lucerne International του Μίσιγκαν, «το μόνο που περιμένουμε πια είναι να βγουν και τα… ζόμπι από το δάσος».

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 12 Απριλίου 2025
Απόρρητο