Παρασκευή 16 Αυγούστου 2024
weather-icon 21o

Language

Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου: Η «τριμερής θεωρία» και το λεξιλόγιο των ινδοευρωπαϊκών θεσμών

Στο πλαίσιο της λεγόμενης «τριμερούς» θεωρίας, οι πολιτισμικές ομοιότητες στις αρχαίες ινδοευρωπαϊκές κοινωνίες συνιστούν τεκμήρια μιας απώτερης πολιτισμικής ενότητας, ενός «ινδοευρωπαϊκού πολιτισμικού οικοδομήματος»

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΙΓ’)

Η άποψη του πατέρα της ιστοριογραφίας, που βρίσκεται πίσω από ολόκληρο το έργο του, θα μπορούσε να διατυπωθεί ως εξής: αυτό που συμβαίνει είναι πεπρωμένο

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Νέα Ελληνική : Ύφος και σχήματα λόγου (Μέρος Γ’)

Γενικά, το ύφος της νέας ελληνικής, όπως και των άλλων γλωσσών, ποικίλλει ανάλογα με το κειμενικό είδος όπου εντάσσεται, τη σχέση των επικοινωνούντων, το θέμα και γενικότερα την περίσταση επικοινωνίας

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΙΒ’)

Για τον πατέρα της ιστοριογραφίας η ελευθερία ταυτίζεται με την ελληνική —σε πλήρη αντίθεση προς την ανατολίτικη— μορφή ζωής, που επιτρέπει στο άτομο αλλά και στην κοινότητα την ανάπτυξη των ηθικών δυνάμεων, φυσικά μέσα στο πλαίσιο του νόμου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Νέα Ελληνική : Ύφος και σχήματα λόγου (Μέρος Β’)

Το ύφος είναι, μπορεί να πει κανείς, ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο ο ομιλητής (ή ο συγγραφέας), συνδυάζοντας γλωσσικά στοιχεία που έχει επιλέξει, εκφράζει ένα συμβάν, μια σκέψη του, ένα συναίσθημα κτλ.

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΙΑ’)

Στο ηροδότειο έργο, που τοποθετείται στην αρχή της ευρωπαϊκής ιστοριογραφίας, συνυπάρχουν η ευσέβεια και η κριτική διάθεση, η επιστημονική θεώρηση της φύσης και οι αρχαίοι μύθοι για τους θεούς, η ορθολογιστική ερμηνεία και το υπερφυσικό

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Ι’)

Η δίκαιη αξιολόγηση του Ηροδότου ως ιστορικού δεν πρέπει να έχει ως αφετηρία το πόσο υστερούσε αυτός έναντι του Θουκυδίδη, αλλά τις πηγές που είχε στη διάθεσή του

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Χρήση (και κατάχρηση) της γενικής

Ο νεοελληνικός λόγος διαθέτει εκφραστικά μέσα τα οποία περιορίζουν στο σωστό μέτρο τη χρήση της γενικής

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Θ’)

Στο κέντρο του ηροδότειου έργου βρίσκεται ο άνθρωπος, ενώ οι όποιες γεωγραφικές παρεκβάσεις συνάπτονται ως επί το πλείστον με τις συνθήκες ζωής του ανθρώπου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ευημερία και ευμάρεια

Τα ουσιαστικά ευημερία και ευμάρεια απαντούν ίδια κι απαράλλακτα και στην αρχαία ελληνική γλώσσα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Η’)

Κατηγορηματική απάντηση στο ερώτημα αν το έργο του Ηροδότου έμεινε ανολοκλήρωτο δεν είναι εύκολο να δοθεί, καθώς ορισμένες προαναγγελίες του κατά τη διάρκεια της αφήγησης των γεγονότων μπορεί να έμειναν ανεκτέλεστες λόγω απροσεξίας και μόνον

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Ζ’)

Η εκστρατεία του Ξέρξη εναντίον των Ελλήνων καλύπτεται από τα τελευταία τρία βιβλία του έργου του Ηροδότου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΣΤ’)

Το κύριο μέρος του έκτου βιβλίου του Ηροδότου είναι αφιερωμένο στην ατυχή εκστρατεία του Δαρείου εναντίον των Ελλήνων και στην πρώτη μεγάλη νίκη των Αθηναίων στο Μαραθώνα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ρήμα : Οι χρόνοι και οι σημασίες τους, το ποιόν ενεργείας (Μέρος Α’)

Οι χρόνοι είναι μορφολογικοί τύποι του ρήματος με τους οποίους δηλώνονται χρονικές σχέσεις, με άλλα λόγια καθίσταται σαφές πότε πραγματοποιείται αυτό που σημαίνει το ρήμα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Ε’)

Οι πέρσες βασιλιάδες Κύρος, Καμβύσης και Δαρείος κατέχουν κεντρική θέση στα τρία πρώτα βιβλία του Ηροδότου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Παρεμπιπτόντως ή παρεπιπτόντως;

Το παρεμπιπτόντως είναι επιρρηματικός τύπος της μετοχής παρεμπίπτων του αμετάβατου ρήματος παρεμπίπτω, που σημαίνει παρεμβάλλομαι, παρεντίθεμαι, μεσολαβώ μεταξύ δύο ή περισσοτέρων πραγμάτων

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Δ’)

Ο Ηρόδοτος ονομάστηκε από τον Κικέρωνα pater historiae (πατέρας της ιστορίας), επειδή πρώτος σχεδίασε ένα μεγάλο ιστορικό έργο με εσωτερική ενότητα και εργάστηκε επ’ αυτού επιτυχώς

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Οι φωνές και οι διαθέσεις του ρήματος (Μέρος Β’)

Διάθεση λέγεται η ιδιαίτερη σημασία του ρήματος που φανερώνει αν το υποκείμενο ενεργεί ή παθαίνει κάτι ή βρίσκεται απλώς σε μια κατάσταση

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Γ’)

Η συνάντηση του Ηροδότου με την Αθήνα, την πόλη του Περικλή, το κέντρο της πνευματικής ζωής των Ελλήνων, στάθηκε αποφασιστικής σημασίας για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ανθρώπου και του συγγραφέα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Β’)

Ο Ηρόδοτος απέκτησε το δικαίωμα του πολίτη των Θουρίων, γι’ αυτό και σε χειρόγραφα του έργου του αναφέρεται όχι μόνο ως Αλικαρνασσεύς αλλά και ως Θούριος

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Εδώλιο ή ειδώλιο;

Τα ουσιαστικά εδώλιο και ειδώλιο, λόγω της παρόμοιας προφοράς τους, πολλές φορές συγχέονται, μολονότι έχουν διαφορετική προέλευση και διαφορετικό σημασιολογικό περιεχόμενο

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Α’)

Ο Ηρόδοτος διατήρησε μεν διά βίου την κλίση του προς το δωρικό χαρακτήρα, το χαρακτήρα της δωρικής φυλής, αλλά γνώρισε και τον ιωνικό χαρακτήρα, χωρίς βεβαίως να γοητευτεί από αυτόν

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Δάμων, ο θεωρητικός της μουσικής (Μέρος Β’)

Ο Δάμων κατάφερε να συλλάβει σε όλο του το βάθος το ζήτημα της επίδρασης της μουσικής στο χαρακτήρα και τη συμπεριφορά του ανθρώπου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Επιρρήματα: Τα είδη, η μορφή και η λειτουργία τους (Μέρος Α’)

Τα επιρρήματα είναι άκλιτες λέξεις που συνοδεύουν και προσδιορίζουν ρήματα (κατά κύριο λόγο), επίθετα, ουσιαστικά, αριθμητικά, άλλα επιρρήματα, καθώς και ολόκληρες φράσεις

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Δάμων, ο θεωρητικός της μουσικής (Μέρος Α’)

Ο Δάμων, ο οποίος καταγόταν από τον αττικό δήμο της Όας (Πανδιονίδα φυλή), συνδέθηκε στενά με τον Περικλή, από τη μια ως δάσκαλός του στη μουσική και από την άλλη ως σύμβουλός του στις πολιτικές υποθέσεις

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Τεχνητός ή τεχνικός;

Τα επίθετα της νέας ελληνικής γλώσσας τεχνητός και τεχνικός αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα παρωνύμων, δηλαδή λέξεων που μοιάζουν στην προφορά, αλλά έχουν διαφορετική σημασία

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Κλασική Εποχή: τα ποιητικά είδη πλην της αττικής τραγωδίας (Μέρος Β’)

Δυναμική ήταν κατά τους Κλασικούς Χρόνους η εξέλιξη του επιγράμματος, ενώ η επική ποίηση έκανε αισθητή την παρουσία της στον 5ο αιώνα π.Χ. κυρίως χάρη στον Χοιρίλο από τη Σάμο και τον Αντίμαχο από την Κολοφώνα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Συμπαρομαρτούντα ή συμπαραμαρτούντα;

Στη νέα ελληνική γλώσσα η λέξη συμπαρομαρτούντα χρησιμοποιείται προκειμένου να δηλωθούν τα συνοδευτικά, τα παρεπόμενα, τα παρακολουθήματα, όσα ακολουθούν ως συνέπειες, ως φυσικά επακόλουθα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Κλασική Εποχή: τα ποιητικά είδη πλην της αττικής τραγωδίας (Μέρος Α’)

Πέραν του διθυράμβου, σε μεγάλη ακμή κατά την Κλασική Εποχή υποθέτουμε ότι βρίσκονταν το σκόλιο και η ελεγεία, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος της ανδρικής ζωής κατελάμβανε —όπως και στην Αρχαϊκή Εποχή— η χαρούμενη συντροφιά του συμποσίου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Η χρήση της μετοχής στο νεοελληνικό λόγο (Μέρος Β’)

Πρόσφορη είναι η χρήση της επιρρηματικής μετοχής παθητικής φωνής σε παρενθετικές προτάσεις, όταν εξασφαλίζει τη συντομία και τη σαφήνεια της έκφρασης

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΗ’)

Ο Οιδίποδας οδηγείται από την απόλυτη πτώση στη μέγιστη ανύψωση (αφηρωισμός) και καθιερώνεται ως προστάτης της αττικής γης

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Η χρήση της μετοχής στο νεοελληνικό λόγο (Μέρος Α’)

Μια από τις θεματικές ενότητες του «Εγχειριδίου της ορθής γραφής» (Τα πιο συχνά ορθογραφικά, γραμματικά και συντακτικά λάθη) του Δ. Ν. Μαρωνίτη, που εκδόθηκε ειδικά για την εφημερίδα «Το Βήμα», είναι αφιερωμένη στη χρήση της μετοχής στο νεοελληνικό λόγο

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΖ’)

Στον «Οιδίποδα τύραννο» βλέπουμε τον άνθρωπο που χτυπήθηκε με φοβερό τρόπο και τιμωρήθηκε με πολύ μεγάλη σκληρότητα από τους θεούς, ενώ στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ», παραδόξως, ο ίδιος άνθρωπος είναι ταυτόχρονα ο εκλεκτός των θεών

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΣΤ’)

Το μήνυμα του «Φιλοκτήτη» θα μπορούσε να συνοψιστεί στην ακόλουθη φράση του Πινδάρου: «Το φυσικό τους δεν το αλλάζουν ούτε η κόκκινη αλεπού ούτε το βροντερό λιοντάρι»

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Λατινικές παροιμιακές και γνωμικές εκφράσεις στην ελληνική (Μέρος Α’)

Μια αξιομνημόνευτη πτυχή της πολυσχιδούς δραστηριότητας του εξέχοντος θεσσαλονικέως διανοουμένου Δ. Ν. Μαρωνίτη υπήρξε η μακρόχρονη και άκρως παραγωγική συνεργασία του με την ιστορική εφημερίδα του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη «Το Βήμα»

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΔ’)

Κεντρική ιδέα της Ηλέκτρας είναι η απονομή της δικαιοσύνης και η αποκατάσταση της ισορροπίας που διαταράχθηκε βίαια από τους σφετεριστές της εξουσίας

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Τι τέξεται η επιούσα ή τι τεύξεται η επιούσα;

Χαρακτηριστική περίπτωση καθιερωμένης έκφρασης που επιβιώνει μεν στο νεοελληνικό λόγο, αλλά πολύ συχνά κακοποιείται, είναι το λεκτικό σύνολο «τι τέξεται η επιούσα»

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΓ’)

Στο κεντρικό τμήμα του έργου κυριαρχούν η διαμαρτυρία της Ηλέκτρας και η πτώση της σε βαθύτατο πόνο. Η Ηλέκτρα ξεσκεπάζει αρχικά την υποκρισία της Κλυταιμνήστρας και υπερασπίζεται το δίκαιο και τη θέση του σε αυτόν τον κόσμο

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Έκτακτα ή εκτάκτως; Ευχάριστα ή ευχαρίστως;

Τα επιρρήματα έκτακτα - εκτάκτως και ευχάριστα - ευχαρίστως δεν είναι λέξεις ταυτόσημες, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται συχνά το ένα αντί του άλλου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΒ’)

Ο βασιλιάς Οιδίποδας δεν είναι μόνον ένας άνθρωπος που υπομένει, που περιμένει παθητικά το πεπρωμένο του, αλλά ένας άνθρωπος που με επιβλητική στάση πηγαίνει να το συναντήσει και το αρπάζει με ένα τέτοιο πάθος, με μια τέτοια φλόγα για την αναζήτηση της αλήθειας, που καθίσταται μια από τις ύψιστες μορφές του θεάτρου

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΙΑ’)

Στον Οιδίποδα τύραννο συναντούμε κάτι διαφορετικό, κάτι νέο σε σχέση με τα παλαιότερα σωζόμενα έργα του μεγάλου τραγικού: δύναμη και συνοχή στη σύνθεση

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Ι’)

Ο άνθρωπος δεν είναι ένα νωθρό θύμα της μοίρας του, καθώς επεμβαίνει στα γεγονότα. Όμως, ενώ πιστεύει ότι με κάθε βήμα του απομακρύνεται από το πεπρωμένο του, στην πραγματικότητα έρχεται πιο κοντά σε αυτό

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Θ’)

Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, το τρίτο από τα σωζόμενα έργα του Σοφοκλή, οι Τραχίνιαι, τοποθετείται από χρονολογικής απόψεως ανάμεσα στην Αντιγόνη και τον Οιδίποδα τύραννο

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Η’)

Ο Κρέοντας καταδικάζει την Αντιγόνη σε θάνατο, κι αυτή είναι η αφετηρία του δρόμου που θα οδηγήσει στην καταστροφή του

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Ζ’)

Η Αντιγόνη υπακούει στον ηθικό νόμο, υποστηρίζει τους αιώνιους νόμους των θεών, που δεν μπορεί να τους αχρηστεύσει καμία ανθρώπινη διαταγή

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος ΣΤ’)

Στο πλαίσιο της σύγκρουσης που ξεσπά για την απαγόρευση ταφής, η ανθρωπιά υψώνει τη φωνή της εναντίον της εκδικητικής θέλησης μιας εξουσίας που δε γνωρίζει το μέτρο της

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Ε’)

Το αρχαιότερο —σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή— από τα σωζόμενα έργα του Σοφοκλή, ο Αίας, αντλεί το θέμα του από τον Τρωικό κύκλο και αναφέρεται στην κρίση του δικαστηρίου που αποφάσισε για τα όπλα του Αχιλλέα

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Δ’)

Η ιδιαίτερη διάπλαση του λόγου στα έργα του Σοφοκλή, με την αποφυγή της βαριάς μεγαλοπρέπειας της αισχύλειας γλώσσας, με την κυριαρχία του μέτρου και της γλυκύτητας, εκφράζει στον ίδιο βαθμό με τα γλυπτά του Παρθενώνα την ακμή που γνώρισε η Αττική κατά τους Κλασικούς Χρόνους

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Γ’)

Στις σημαντικές καινοτομίες που εισήγαγε στους δραματικούς αγώνες ο Σοφοκλής συγκαταλέγονται η αύξηση του αριθμού των μελών του χορού από δώδεκα σε δεκαπέντε, η εισαγωγή του τρίτου υποκριτή —σύμφωνα τουλάχιστον με την Ποιητική του Αριστοτέλη— και η διδασκαλία τριών τραγωδιών με διαφορετική υπόθεση

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Σοφοκλής, γλυκύτητα και μέτρο (Μέρος Β’)

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας, ο Σοφοκλής ήταν αφοσιωμένος στην αθηναϊκή πολιτεία, στη διοίκηση και στους κοινωνικούς θεσμούς της

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

Προθέσεις, συστατικό στοιχείο της γλώσσας μας (Μέρος Β’)

Σε ό,τι αφορά τη μορφή των προθέσεων, οι αλλαγές που παρατηρούνται στο λόγο οφείλονται είτε σε έκθλιψη (π.χ., μ’ ένα μόνο νεύμα, σ’ αυτόν, απ’ αλλού, γι’ αυτό, παρ’ όλο) είτε σε αποκοπή (π.χ., απ’ τη θάλασσα, στον κόσμο)

Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Βαγγέλης Στεργιόπουλος

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 16 Αυγούστου 2024